ماهی چرا حرف نمی زند؟

از ملانصرالدین پرسیدند:«ماهی چرا حرف نمی زند؟» گفت:حرف می زند شما ملتفت نیستید،برای اینکه باور کنید خودتان بروید زیر آب و حرف بزنید اگر حرف شما را کسی فهمید،حرف ماهی را هم می فهمد.

وقتی متوجه ی حرف های بقیه نشدی. وقتی نتوانستی درست درکشان کنی.نباید از آن فرد ایراد بگیری و بگویی چرا او مثلا فلان کار را نکرد یا چرا اینگونه عملکرد. تو هیچوقت جای آن فرد نبودی پس زبان به قضاوتش باز نکن.

ما آدم ها استاد راه کار دادن به دیگران هستیم. حتی اگر چیزی را اشتباه متوجه شویم همان را می گیریم و همه جا پخش می کنیم. می گویند: تا زمانی که با کفش های من راه نرفتی حق نداری مرا قضاوت کنی…

اینجا در حکایت مرد گفت ماهی چرا حرف نمی زند. ملا خیلی هوشمندانه و پرمفهوم جوابش را داد. گفت حرف می زند. برای اینکه بفهمید واقعا حرف می زند، خودتان را جای او بگذارید.

یعنی هر زمان در وضعیت شخصی قرار گرفتید آنوقت می توانید در آن باره نظر بدهید و الا حق ندارید بدون درکی قبلی به نطق کردن بپردازید. بعضی افراد تا نطقشان باز می شود یا می خواهند از کسی ایراد بگیرند یا قضاوت و سر زنششان کنند.

گاهی دهان باز می کنی تا سخن بگویی اما هیچکس در آن جمع انگار متوجه ی حرف هایت نمی شود.

با تجربیاتت گویا غریبه اند و حرف هایت را به شیوه ی خودشان تعبیر و تفسیر می کنند. شاید خیلی ها وقتی در شرایط سخت قرار می گیری بگویند: درکت می کنیم. آیا این فقط حرف است یا قرار است در عمل هم ثابت شود.

اصلا آن فرد چنین اتفاقی را در زندگی اش تجربه کرده است؟

خیلی وقت ها می بینی اصلا تجربه نکرده است و می گوید درک می کنم بعد یک حرف هایی می زند که دلت می خواهد آن مکان را ترک کنی. بهتر نیست به جای اینکه بگوییم درکت می کنم با سنجیدن جوانب امر نمک روی زخم کسی نباشیم. یا حداقل اگر اعتقاد داریم با فرد خوبی روبرو هستیم که تجربه ای تلخ داشته مدارا کنیم و طوری از او سوال بپرسیم که اذیت نشود.

خیلی هامان فراموش می کنیم ممکن است یک سری حوادث برای خودمان هم پیش بیاید و نباید آن را از خودمان دور ببینیم اما فکر می کنم در این دوره زمانه بعضی ها اصلا برایشان درک متقابل مهم نیست.

هر چه که خوب است را برای خودشان می خواهند. اصلا بهتر است از این پس اگر با شخصی روبرو شدیم که مشکل یا اتفاق خاصی برایش افتاده به جای اینکه بگوییم درک می کنیم، کمی بیشتر در رابطه با آن فکر کنیم.

قطعا تفکر درباره ی هر چیز باعث می شود بی گدار به آب نزنیم. اینگونه نه خودمان خیس می شویم و نه طرف مقابل!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *